onsdag, februari 18, 2009

Ingen välling här inte

Jag läser som sagt Äkta vara.
Har nyss läst om köpesvälling.
Liten ska få äta gröt!
Hemlagad havregrynsgröt.

Bloggandet nedan har inget med vällingen att göra,
bara ett lite halvt upprört inlägg om blä i maten.

Jag blir alldeles knollrig när jag läser
denna bok. Jag vet varken ut eller in.
Blir lite äcklad av vissa saker. Sånt jag
förmodligen inte kommer att äta på nån månad,
tills jag glömt bort vad som stod i boken om
just den produkten.
Allt låter ju så skumt och snubbigt när man sätter
ord på det:

Gelatin
Får ett flytande livsmedel att tjockna och anta en
fastare form. Utvinns med hjälp av en kemisk
process ur ämnet kollagen, (är det inte sånt man
använder för att få plutläpp eller stel överläpp
kanske det va??!) som i sin tur oftast utvinns ur
HUD och SKELETT från grisar och kor.
Eftersom det har nyttjats i flera hundra år
räknas det formellt inte som en tillsats utan
som en ingrediens. Det vegetabiliskt pruducerade
alternativet, agar (E406) MÅSTE däremot deklareras som tillsats.

Ur Äkta vara Guiden till oförfalskad mat.
Av Mats-Eric Nilsson (jag la in en kommentar också:)

Ni ser ju.
Mörkrädd.
Jag kan tillägga att detta var inte
så märkligt. Det finns såå mycket annat
märkligt i den mat vi äter.
Tillägger också att jag hade svårt för gelatin
redan innan läsningen eftersom jag visste att det inte
var supernajs för en kräsmagad som jag

Ska nog bli självhusållande!

Inga kommentarer: