tisdag, mars 02, 2010

För en herrans massa år sedan

när jag bodde hemma så hade
alla vi barn olika sysslor.
En av mina sysslor var att plocka
ur diskmaskinen.
Det kunde ta ganska lång tid innan
den blev urplockad.
Hur lång tid tar det egentligen?
Två, tre minuter?
Oftast hann, en lätt irriterad,
Febe lägga sakerna på sin plats
innan en sölig tonåring ens kommit in i köket.
Mina intensioner var naturligtvis att göra det.
Men senare...

Nu, arton år senare, sitter jag i soffan.
Tittar på tv.
Tänker att jag snart skall plocka ur
en nydiskad maskin.

Det går trögt.

Sen...

3 kommentarer:

Z sa...

Hahahahaha! Jag sitter själv vid köksbordet och sneglar på våran nydiskade disk i diskmaskinen och tänker precis likadant! Sen....

Vi i Vickland sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Vi i Vickland sa...

Vi har det ännu uppdelat. Mannen tar disken och jag tar tvätten. Ungefär en maskin var om dagen. Jag har valt!
Gillar att stå och vika när det är Bollis.